|
KopsalaTarkempi kuvausLähteenä käytetty Iivar Kemppisen kirjoittamaa teosta Kopsalan kylä oli Laatokan rannalla. Sen itäisenä rajana olikin Laatokka, missä Kopsalan lahti työntyi syvälle kylän keskelle. Vaikka rannikko kylän edustalla, Kilpolan saariston ja Kaukolan rannikon välillä, onkin saaririkasta, näkyi saarten välistä kaakkoissuunnassa myös aava Laatokka. Saaristoa oli Kopsalan kylän rannasta aavalle Laatokalle noin 10 km. Mantereen puolella kylä rajoittui Telkinniemen, Asilan, Veijalan, Lipolan ja Pukinniemen kyliin. Hiitolan asemalta käsin Kopsalaan kuljettiin Käkisalmen maantietä Telkinniemen tienhaaraan asti, mistä lähti kylätie. Tähän tienhaaraan oli asemalta matkaa noin 10 km. Kopsalan kylän keskustaan oli asemalta noin 13 km. Tätä samaa tietä kulkivat myös Kilpolan saaristolaiset silloin, kun he soutivat ensin Kilpolasta salmen yli Telkinniemen Seiväslahteen. Kun Uitonsalmen silta valmistui, suuntautui kilpolalaisten kulku sitä tietä. Kopsalassa oli yli kaksikymmentä taloa, tiettävästi 23 taloa sekä lisäksi salopalstoilla eräitä taloja ja mökkejä. Kylän talot olivat Juho Ahokas, Antti Veijalainen, Esko Nikkonen, Tuomas Puputti, Simo Puputti, Antti Parkkali, Simo Puputti vanhempi, Pekka Ijäs, Matti Ahokas, toinen Juho Ahokas (Vahakiven Jussi), Aleksanteri Leppänen, Jaakko Riikonen, Antti Nikkonen, Jussi Viinanen, Pekka Kuismin, Väinö Kuntsi, Antti Puttonen, Harald Kuula, Matti Nikkonen, toinen Simo Puputti, Juho Ijäs, Matti Merta ja Samuli Viinanen. Kylässä ei siis enää esiintynyt sukunimeä Kopsa vaikka sen nimi juontuu Kopsa-nimestä. Kopsa-nimen pohjana taas on appellatiivi kopsa, mikä merkitsee pientä tuohivakkaa, esimerkiksi suola-astiaa. Kylän pellot olivat muiden rantakylien maiden tapaan viljavaa savimultaa, hyvää viljelysmaata. Niiden välillä oli aina suuria, jyrkkäseinäisiä ja metsäisiä kallioita, joista korkeimpia olivat molemmat Linnanmäet, Kokkomäki, Sillanmäki ja Laurinmäki. Näiden Veijalan harjuihin kuuluvien mäkien ja kallioiden korkeus on noin 60 m. Linnanmäkiä lienee aikoinaan käytetty puolustuspaikkoina, mistä niiden nimityskin johtuu, ja niiden laelle pääsi vain yhdeltä sivulta; muut sivut olivat äkkijyrkkiä. Paikannimistä mainittakoon lisäksi Roinamäki, Rokkamäki, Välimäki, Ruostlähteenmäki, Papinmäki, Lukkarinmäki, Roitolanmäki, Eeronmäki (Ieromäk), Ukonmäki, Vahakivi, Muurijaismäki, Kumisevanrinta, Kaakinniemi, Sittasaari ja Patsalehto. Mäet ovat olleet asuttuja jo silloin, kun nykyisillä tasaisilla peltoaukeilla lainehti vielä Muinais-Laatokka. Kylän peltoaukeat olivat laajat. metsää oli vain peltojen välisillä mäkimailla ja kallioilla, joten varsinaisen Kopsalan kylän metsät olivat vähäiset ja heikot, mutta kylän taloilla oli salopalstoja Kaukolan rajalta Pukinniemen ja Ojajärven suunnalta Kirvun rajalle asti sekä niittypalstoja Mykräjoen (Ilmeenjoen) varsilla. Näillä palstoilla kasvoi pitkävartista, hyvää metsää. Yleinen tapa oli, että karja ajettiin kesäksi salopalstalle, missä oli kesätupa muine välttämättömine rakennuksineen. Yksi lehmä jätettiin kotiin jokapäiväisen nuoren maidon lypsämistä varten. Tätä lehmää syötettiin pientareilla ja pienillä hakamailla, koppoleissa. Salossa olevan karjan hoitivat naiset kokonaan. he valmistivat myös voin, suolasivat sen ja panivat pyttyihin, joissa se säilytettiin suolavedessä ja vietiin vasta ilmojen viilennyttyä kauppoihin tai kaupunkeihin myytäväksi. Piimä pantiin suuriin seisakkoihin eli puutiinuihin, joissa se tuotiin kylään. maitotiinut köytettiin nuorilla kärryjen lavoille. Kun piimä huonolla tiellä oikein vatkautui, se oli erittäin hyvää, suorastaan herkkua. Mutta kun Kopsalaan 1920-luvun alkupuolella perustettiin maidonmyyntiosuuskunta ja karjaa ruvettiin kesäisin laiduntamaan viljellyillä laitumilla, joko pelloilla tai kylvönurmisilla, raivatuilla hakamailla, jäi salotouhu vähitellen kokonaan pois, niin että vain nuori joutokarja vietiin saloon. Jotkut taas sijoittuivat salopalstoilleen asumaan vakinaisesti. Tällaisia uudisasukkaita olivat mm. Mikko Puputti ja myöhemmin Erkki Rikala. Kopsalan saloalue sijaitsi Kosenmuonin ja Pukinniemen puolivälissä. Sinne oli matkaa Hiitolan kirkolta 9 km. Tie Kosenmuonista Kopsalan saloon oli aluksi niin huono, että vain työkärryillä saattoi sitä pitkin vaivoin ajaa. Ajokärrit eli kiessit pidettiin Kosenmuonissa, missä hevoset valjastettiin, jos lähdettiin kirkolle tai muualle pitäjälle esim. pitoihin. Hevoset talutettiin sinne valjaat selässä ja tuomiskorit ja pienet lapset kannettiin. Vasta 1920-luvun maitotalouden kehitys pakotti tekemään maantien Pukinniemen saloonkin. Lapsista se oli niin uutta, että he kävelivät paljain jaloin uudella maantiellä ja katselivat jalanjälkiään hiekassa. Kesällä käytiinkin kirkossa useimmiten jalkaisin hankalan matkan vuoksi. Tällöin olivat naiset enemmistönä kirkossakävijöistä. Talvella ajettiin hevosella. Joulu ja pääsiäinen olivat talviajan kohokohtia sekä aikuisille että lapsille. Kopsalan salon kuten muunkin ympäristön saloseudun nuorilla oli tapana käydä iltaisin, varsinkin pyhäiltoina, junilla Pukinniemen pysäkillä. Matka kuljettiin läpi metsien kinttupolkuja. Samoja polkuja pitkin käytiin myös Pukinniemen kaupoissa ostoksilla ja tavarat kuljetettiin kantamalla. Sieltä haettiin myös posti junilla ja kaupoilla käydessä. Kaupalla käyntejä suorittivat lapsetkin; ja yleensä on pantava merkille, että lapset olivat työssä mukana heti, kun kynnelle kykenivät. Ensimmäisiä töitä lapsille oli pienempien lasten likottaminen ja kärpästen oteleminen lehmien jaloista, mahan alta ja kyljistä äidin lypsäessä, jotteivät lehmät olisi potkineet maitoämpäriä kumoon. henkiseltä alalta on Kopsalan salosta erityisesti mainittava hartaushetket ja Kristillisen Yhdistyksen kuorotoiminta. Ennen Suomen itsenäistymistä Kopsala kuului Karjalan kannaksen tavoin kokonaan Pietarin kaupungin talouspiiriin. Sijaitessaan pitäjän kaakkoiskulmassa Kopsalan kylä oli maantieteellisestikin lähinnä Pietaria, ja näin se oli taloudellisessa kosketussuhteessa tähän miljoonakaupunkiin keskimäärin enemmän kuin muut kylät ja Hiitola kokonaisuutena. Kopsalan kylän rannasta oli ennen ensimmäistä maailmansotaa suora laivayhteys Pietariin, jonne vietiin kaikenlaista tavaraa, mutta ennen kaikkea halkoja, joita silloinen Pietari tarvitsi suunnattomasti, koska uunilämmitys oli yleinen. Iivari Puputti on kertonut, kuinka hänen isänsä vuokrasi erään rantapellon halkotarhaksi, mihin ajettiin loputtomat määrät lappuhalkoja, mitkä lastattiin rannassa proomuihin ja vietiin Laatokkaa ja Nevaa pitkin Pietariin. Viimeiset halkolastit vei Kopsalasta Pietariin vuosina 1921 ja 1922 entinen Juho Pösön kauppa-apulainen Heikki Miinin, joka Pösön opin käytyään oli ryhtynyt itsenäiseksi liikemieheksi jatkaen Pösön perinteitä suuryrittäjän tavoin. Kopsalan kylä oli suojaisine lahtineen ja salmineen ihanteellista aluetta kalastajille. Kylässä kalastikin jokainen, kuka enemmän, kuka vähemmän, kuka vain omiksi tarpeikseen, kuka myös myydäkseen. Ammattikalastajista olivat mainittavimmat Toivo Suosilta ja Juho Ahokas (Lahe Juss). Kalaa syötiin aina sekä tuoreena että suolattuna ja kuivattuna. Auringossa kälvittämiseen käytettiin etupäässä särkeä, lahnaa ja haukea. Norssia kuivattiin myös uunissa ja survottiin kalajauheeksi, jota pantiin ohraryyneillä suurustettuun kalakeittoon. Erityisen herkullista tällainen kalajauhekeitto tuli uusista perunoista. Muina mausteina käytettiin suolaa, pippuria ja sipulia. Suuriin pitoihin tehtiin parhaimmista kaloista kalahyytelöä ja muita herkullisia kalaruokia. Yleisen tavan mukaan myös Kopsalassa teurastettiin kaikki teuraseläimet jo syksyllä, ja lihat suolattiin suuriin lihatiinuihin. Rahti- ja matkaeväiksi tehtiin vanhaan karjalaiseen tapaan myös lihakukkoa kalakukon tavoin, kuten Pohjois-Karjalassa tehdään tänäkin päivänä. Joensuun torilta ja kauppahallista voi ostaa edelleenkin lihakukkoa. Eväsruokia tarvittiinkin, sillä karjalaisen elämäntavan mukaan jouduttiin paljon olemaan matkoilla, poissa kotoa: miehet ajoivat rahtia, naiset kulkivat salotuvalla, kaukaisilla heinäniityillä ja Venäjällä työssä. Iivari Puputti kertoo isänsä olleen melkein aina poissa kotoa ajaen kaupparahteja Pietarista Äänisen takaisille alueille asti. Kopsalan miehet kävivät Venäjällä myös maalitsan eli maaslitsan (laskiaisajelu) ajossa, kyntämässä ja kalastamassa venäläisissä kalastusaluksissa, ja naiset kävivät heinänteossa, viljanleikkuussa, perunannostossa ja paimenessa. matkat kuljettiin kaikki jalkaisin, ja karjalaisen naisen tavoin jokainen nainen neuloi kintaita, sukkia ym. kävellessään. Nuoret pojat olivat karjan ajajina, kun karjaa vietiin Venäjälle tai Viipuriin. Kopsalan kylän vuotuisesta työnkierrosta antaa Tyyne Nikkonen elävän kuvauksen. Hän alkaa siitä, miten varhaiskeväälle antoivat leimansa Asilankosken uittotyöt, sitten tulivat kesähalkojen teko, toukotyöt, lannanajo, tunkioiden hajotus, lannanlevitys ja muut kesantotyöt, vihkojenteko, vastojenteko ja heinänteko, joissa kaikissa töissä naiset olivat aina miesten mukana, joskin vastojen ja vihkojen teko usein oli pelkästään naisten huolena, ellei kaadettu suuria puita. Nikkonen kertoo:
Vanhaan karjalaiseen tapaan tehtiin Kopsalassa yleensä kaikki työt kotona omin voimin: parkittiin nahat, tehtiin ajokalut ja työvälineet, vieläpä yleensä tiiletkin, hevosvaljaat, rukkaset jne. Kenkiä kävi tekemässä suutari, vaatteita räätäli ja erilaiset raudoitukset teki kylän seppä. Sepistä on mainittava erityisesti Juho Juhonpoika Ahokas. Hän takoi kärrinlinjaritkin puhumattakaan hevosenkengistä, nauloista, viikatteista, sirpeistä, kirveistä ja puukoista. Päivitetty 15.8.2001 |